Zdrowy styl życia

Dieta

Jak poradzić sobie z zalegającą flegmą i kaszlem?

W okresie jesienno-zimowym znacznie wzrasta ilość infekcji górnych dróg oddechowych, którym może towarzyszyć uciążliwy kaszel i flegma. Powoduje to duży dyskomfort podczas codziennego funkcjonowania. Jak pozbyć się flegmy, czy może być groźna? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Co to jest flegma i kiedy się pojawia?

Flegma to naturalny śluz produkowany przez błony śluzowe w ilości ok. 2 litrów na dobę. Pełni ona bardzo ważną rolę w ochronie górnych dróg oddechowych wyłapując z wdychanego powietrza wszelkie zanieczyszczenia.

U zdrowego człowieka śluz jest rzadki i swobodnie spływa z nosa i zatok po tylnej ścianie gardła. Organizm łatwo radzi sobie z tą wydzieliną i mało kto, wie o jej istnieniu.

Sytuacja komplikuje się w przypadku infekcji górnych dróg oddechowych. Śluz staje się gęsty, zmienia swoją barwę i organizm sobie z nim nie radzi. Chory ma uczucie uciążliwej guli w gardle.

Flegma najczęściej pojawia się po przebytym przeziębieniu, grypie, zapaleniu oskrzeli, ale może także towarzyszyć chorobom groźniejszym i mieć charakter przewlekły, zwłaszcza przy POCHP (przewlekła obturacyjna choroba płuc) lub nowotworach płuc.

Jak radzić sobie z flegmą?

Zalegająca flegma w gardle i kaszel zawsze idą w parze. Kaszel jest naturalną reakcją organizmu na powstałą przeszkodę w gardle. Kaszel pomaga ją usunąć i nie wolno go powstrzymywać. Pomaga on oderwać się flegmie od ścianek gardła i wypluć ją.

Leczenie flegmy polega właśnie na jej odkrztuszaniu i jej rozrzedzeniu. W przypadku infekcji wirusowych można stosować jeden z wielu dostępnych leków bez recepty. W przypadku infekcji bakteryjnej konieczne będzie zastosowanie antybiotyku przepisanego przez lekarza.

Dużą ulgę w pozbywaniu się flegmy przynosi stosowanie inhalacji z dodatkiem olejku eukaliptusowego, sosnowego lub z aloesu.

Domowe sposoby na radzenie sobie z flegmą

Uczucie guli w gardle jest bardzo nieprzyjemne i nasila się zwłaszcza rano, wtedy też pojawia się bardzo męczący kaszel. Objawy te można złagodzić dzięki odpowiednim zabiegom dzień wcześniej.

Przede wszystkim trzeba cały czas dbać o odpowiednie nawilżanie gardła, pite płyny rozrzedzają flegmę i ułatwiają jej odpluwanie. Wieczorem trzeba dobrze wywietrzyć sypialnię i zapewnić odpowiednią wilgotność powietrza. Suche powietrze dodatkowo wysusza śluzówki i powoduje uciążliwy kaszel. Najlepiej na kaloryferach umieścić pojemniki z wodą lub wilgotne ręczniki, można także stosować specjalne nawilżacze powietrza.

Koniecznie na noc trzeba przygotować sobie kubek z herbatą lub sokiem i w razie napadu kaszlu wypić kilka łyków.

U osób zdrowych śluz ma kolor przeźroczysty, u osób przechodzących infekcję wirusową najczęściej kolor biały. Kolor żółty lub lekko zielony świadczy o infekcji bakteryjnej i zawartości ropnej.

Brązowy kolor flegmy lub widoczne w niej ślady krwi mogą świadczyć o poważniejszym podłożu choroby. Konieczne jest wtedy wykonanie specjalistycznych badań, przede wszystkim zdjęcia RTG oraz tomografu komputerowego zatok lub płuc.